La tragèdia de Hillsborough supuso un abans i un després en el futbol. El 15 d’abril de 1989, el Nottingham Forest i el Liverpool s’enfrontaven per la semifinal de la Copa anglesa a l’estadi de Sheffield Wednesday.
La UEFA posa en marxa una prova pilot per tornar a permetre les grades sense seients, prohibides des de la tragèdia de Hillsborough
Aquell partit va passar a la història per protagonitzar una de les majors tragèdies de l’esport amb 96 morts i 766 ferits per una avalanxa d’aficionats que es van apretar uns als altres provocant l’asfíxia de moltes persones. En aquell moment es va culpar els aficionats presents, després, més de dues dècades després, un informe va demostrar que la policia local coneixia greus deficiències de seguretat de l’estadi un any abans d’aquesta tragèdia, amb tanques en mal estat, i que el pla de coordinació per al rescat dels aficionats no va funcionar com havia de. El primer ministre David Cameron va haver de demanar disculpes el 2012 perquè es va demostrar com en la investigació policial després d’aquell succés es van ocultar dades per culpar els aficionats i no exposar els errors de seguretat del recinte i del pla de rescat.
Aquest succés va provocar la decisió de la UEFA de prohibir les grades sense seients en els estadis amb l’objectiu d’evitar que es repetís aquesta tragèdia, per la seguretat dels seguidors. En competicions europees i lligues com l’espanyola estan prohibits les grades sense seients, alguna cosa que podria canviar en un futur pròxim.
La UEFA estudiarà en els pròxims mesos mitjançant un programa pilot la recuperació de les «safe standing», grades segures sense seients. El Regne Unit, Alemanya i França ja compten amb normativa que permet, sota determinades característiques, aquest tipus de grades, que només els seus clubs poden fer servir en partits de la seva lliga nacional, no en competicions europees. Molts esteu pensant en el famós «mur groc» d’aficionats del Borussia Dortmund amb aquella grada d’una gran quantitat d’aficionats amb les samarretes grogues generant un gran ambient darrere de la porteria.
¿Tornarem a veure zones dels estadis sense seients en el futbol espanyol? De moment està prohibit però potser en un futur pròxim tornin, sota una sèrie de determinades mesures de seguretat per evitar danys entre aficionats. «Palco 23» informa d’aquesta prova pilot de la UEFA i detalla com en estadis com els alemanys van introduir en aquestes grades amb aficionats de peu una espècie de seients entre mig dels metalls on es recolzen de peu els aficionats.